30. 04. 2024.

Досадашња пракса појединих потрошача, за које би понеко рекао да су скептични или неповерљиви била је та да се текстилна роба пре куповине ради прегледа “изврне на поставу”. Код нас, још увек, на жалост, због пословне политике и праксе појединих продаваца није оправдано давати такве епитете потрошачу. Због тога је и техничку робу пре пријема, потребно темељно прегледати, односно  жаргонски речено “изврнути на поставу”.

Све већи број приговора потрошача, који стижу на адресу Националне организације потрошача Србије, односи се на испоручене велике кућне апарате (веш машине, фрижидере, шпорете и сл.) са видљивим физичким оштећењима. Увидом у интерну базу података евидентан је пораст приговора који се односе на начин пословања једног од највећих трговинских ланаца на тржишту – „Техноманија д.о.о.”.

Наиме, опис догађаја потрошача који су се са оваквим проблемом сусрели, готово је идентичан. Купљена роба испоручује се на кућну адресу (у стамбени простор) и приликом испоруке добија се “доставница” која се том приликом потписује, без да је упакована роба распакована и прегледана, а најчешће због различитих изговора особља које наведену робу испоручује, у смислу да нису у могућности да чекају и да је неопходно да се документ одмах потпише. Потрошачи то најчешће и чине, а касније увидом у потписани документ констатују да на њему пише како је ”пошиљка примљена комплетна и у потпуно одговарајућем стању”. Ситуација је, судећи по пристиглим жалбама потрошача, неретко супротна.

Тек након одласка доставне службе Техноманије (за износ од 2.000,00 РСД и више, робу испоручује сам трговац, а не курирска служба) и отпакивања неоштећене амбалаже, уочавају се различита физичка оштећења на производу (улубљења, огреботине, напрснућа). Тада настаје проблем и најчешће немогућност потрошача да оствари право на замену оштећеног производа, уз образложење трговца да је потписано да је роба примљена исправна.

Бројност оваквих приговора отвара места сумњи да то нису само спорадични случајеви и да је трговац нашао начин на који ће да послује када испоручује робу која је у одређеним случајевима несаобразна  односно мањкава, а да при том одговорност пребаци на потрошача.

Једини могући епилог оваквих догађаја, када трговац не уважава рекламацију, јесте да се на суду докаже управо супротно, односно да је роба примљена оштећена, а да из различитих разлога није прегледана.

Због бројности оваквих жалби, дужност нам је да потрошаче информишемо и упозоримо на могуће последице које пријемом техничке робе, а која није прегледана, могу да очекују. Приликом куповине и испоруке, потребан је опрез и врло пажљива и детаљна провера робе.

Дакле, не потписујте ништа и не прихватајте пријем робе док нисте сигурни да је испоручени уређај без видљивих недостатака.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS