27. 04. 2024.

Зимске ципеле и чизме се продају као обућа за суво време иако их је произвођач декларисао као водоотпорне, Већина рекламација у законском року се одбију као неосноване.

Судски поступци се углавном завршавају у корист потрошача, али су трошкови суђења превелики.

 


Скоро четвртина потрошачких жалби у Србији, тачније 23,3 одсто, односи се на квалитет и проблеме са обућом!

Тако су ципеле, чизме и патике доспеле на прво место листе потрошачких проблема према подацима Министарства трговине. И редакцији Заштитника потрошача свакодневно пристижу притужбе читалаца на ову тему, а проблеми су углавном исти – обућа се распада након месец-два ношења, а продавац одбија рекламацију. Ако се удостоји да је образложи, то је углавном да обућа није адекватно ношена и одржавана.
А све то им, између осталог, омогућава лажирање декларације којој прибегавају продавци и скупе и јефтине обуће. Наиме, иако је произвођач на ципелама или чизмама утиснуо ознаку да су водоотпорне (њатерпрооф), на декларацијама исписаним на кутији пише да су намењене за суво време и да се одржавају влажном крпом. Међутим, то купцима у Србији не значи ама баш ништа, јер код нас важи искључиво оно што пише на српском језику.

Тако је практично, ако не рачунамо гумене чизме, немогуће купити обућу намењену за кишу или снег.

Проблем са обућом на којој пише да је „за суво време“ није везан само за поменуту робну марку. Ако детаљније загледате ципеле, па чак и чизме које су у понуди на нашем тржишту, углавном на њима управо пише да нису за кишу и снег. Тако се иста декларација налази на сандалама, балетанкама, дубоким ципелама, патикама, чизмама…

Како тврде трговци у продавницама обуће, једино што могу да препоручују да се може носити по киши и снегу јесу гумене чизме, и тек понеки пар кожних.

У специјализованим лабораторијама за контролу квалитета, после урађене анализе, чест је одговор „Контролом обуће установљено дејство појачане влаге, па је с обзиром на то рекламација купца неоправдана јер производ није одржаван и коришћен у складу са декларацијом“.

У декларацији пише да се под правилним одржавањем ових патика сматра „влажно брисање и сушење на собној температури“, па кривица лако може да се пребаци на купца, јер патике није одржавао у складу са декларацијом.
Међутим, продавац обично не уважава овај извештај, јер у њему ситним словима пише да „решења и налази из овог документа нису обавезујући при коначном решавању спора између налогодавца и купца производа“.
Једино што преостаје је тужба. Међутим, тужба је привилегија само оних са доста новца и стрпљења. Јер коначни трошкови суђења изађу на скоро 100.000 динара. Између осталог, суд захтева вештачење одређених лабораторија, а само тај поступак кошта 36.000 динара.

Зоран Николић из Организације потрошача Крагујевца каже да продавац не сме да мења оно што је произвођач написао. Ако на обући пише да је за кишу, онда то треба писати и на декларацији – наглашава Николић и додаје да је НОПС од Министарства трговине тражио да се хитно уведе обућа за кишу и снег.

И председник НОПС-а Горан Паповић тврди да увозници и трговци преправљају произвођачку декларацију и нико их не кажњава због тога, тврдећи да је реч о класичној обмани.

– Званичан став је да је меродавна само српска декларација. Уколико на њој пише да је обућа за суво време, сматра се да сте на тај начин обавештени. Ако произвођач гарантује непропустивост обуће (ознака њатерпрооф), распитајте се додатно приликом куповине код трговца да ли ће у случају рекламације због пропуштања обуће исту прихватити, без обзира на ознаку „за суво време“.


Извор: Информер

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS