02. 05. 2024.

Поштовани потрошачи,

увек је актуелна тема о означавању састава хране, односно разлике текста на декларацији и оног на реклами или амбалажи. Да ли се на овај начин потрошачи доводе у заблуду? На основу анализе прописа и разговора са стручњацима, покушаћемо да вам разјаснимо ову дилему.

За почетак, битно је нагласити да сви стандарди којима се дефинише производња одређене врсте хране не препознају термин „посна храна“. Према нашим сазнањима, овај термин углавном користе искључиво домаћи произвођачи хране, док је он страним произвођачима у потпуности непознат.

Пост је религијска категорија и не би га требало доводити у везу са производњом индустријске хране. Дакле, „посна храна“ према произвођачким стандардима заправо не постоји. Најсличнији термин је вегетаријанска, односно веганска храна, за коју постоје тачно утврђени стандарди којих произвођачи ове хране морају да се придржавају. Иза декларација производа који садрже изјаве „производ може садржати трагове.“крије се и немоћ произвођача да потпуно раздвоје производне процесе где се на једној производној траци прави више врста производа па је под одређеним околностима могуће мешање, иако су такве ситуације у пракси сведене на минимум.

Правилник који регулише ову материју прописује:

Декларисање мора да се врши на начин којим се не обмањује крајњи потрошач, а нарочито у погледу:

  1. карактеристичних особина хране, а посебно њене природе, идентитета, својстава, састава, количине, трајности, порекла и начина производње;
  2. приписивања храни особина и својстава које не поседује и потенцирањем карактеристика хране, које поседује и друга храна исте врсте.

Произвођачима је очигледно познато да ова област није у потпуности уређена и јасно дефинисана, па из тог разлога оглашавањем неке хране као „посне“ покушавају да привуку одређену категорију потрошача, а према нашим сазнањима ни један произвођач до сада није санкцинисан због оваквог вида оглашавања свог производа, а на шта смо више пута указивали надлежним инспекцијама у жељи да се заузме јасан став према рекламирању „посне хране“.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS