понедељак јул 24 , 2017

Рекламација и даље само уз ЈМБГ

Право на рекламацију потрошачи и даље могу да остваре искључиво ако се легитимишу у трговини, што се спроводи још само у Србији.

Иако повереник Родољуб Шабић већ годинама апелује да се са тим прекине, у Министарству финансија и даље разматрају да ли ће укинути праксу која отвара могућност масовне злоупотребе личних података.

У Министарству финансија кажу да су у току измене Закона о фискалним касама и да се размишља и о измени одредбе о начину евидентирања промета робе коју купац враћа или рекламира, попуњавањем такозваног обрасца НИ (налог за исправку). "Разматрамо да то урадимо на начин да се приликом рекламације не користи ЈМБГ купца. Циљ је заштита података о личности. Очекујемо да ће до краја године бити припремљен текст радне верзије нацрта закона", кажу у Министарству финансија за лист Политика.

До испуњења овог обећања, које се већ дуго слуша, купац који враћа робу вреднију од 500 динара обавезно уписује име и презиме, ЈМБГ, а дужан је и да се потпише. Посебан проблем је то што су продавци принуђени да на томе инсистирају јер ако то не ураде, ризикују санкције порезника.

Да је крајње време да Министарство финансија прекине ову незакониту праксу годинама инсистира и повереник Родољуб Шабић. Он је више пута иницирао измену прописа, али Министарство финансија, како је истицао, годинама ништа није предузимало да спречи незакониту обраду података о личности која се спроводи у трговинама.

Устав Србије јемчи заштиту података о личности и ову област уређује законом, а ниједним прописом није предвиђена обавеза грађана да приликом враћања раније купљене робе продавцима дају било какве личне податке, а поготово не веома комплексан податак као што је ЈМБГ. Како је раније Шабић рекао за овај лист, таква "обавеза" није предвиђена чак ни Уредбом о увођењу фискалних каса.

"И да јесте, то не би било у складу са Уставом и законом. Наметнута је купцима једним најобичнијим обрасцем који носи ознаку НИ. Срозавањем основа за обраду података о личности са законског нивоа на ниво обрасца омогућена је масовна, и са становишта могућих злоупотреба, врло ризична обрада података о личности", рекао је Шабић.

У Канцеларији повереника јуче су поручили да поздрављају намеру министарства да ово питање реши. Додају, "нека то ураде што пре".


Аутор: Политика

Consumers International

ImageНезависна глобална кампања гласа за потрошаче.

Са преко 220 организација чланица у 115 земаља.

Медији о нама

ImageMишљења, коментари...

Како нас медији коментаришу. Шта мисле о нашој организацији, шта нам предлажу, шта нам замерају

Издаваштво

ImageИздавачи и потрошачи

Овде можете преузети комплетне публикације о витаминима, сладоледима, адитивима...