05. 05. 2024.

 

Ни слање опомена за кашњење у отплати кредита или других обавеза у банкама у Србији није бесплатно. На овој ставци могу годишње да зараде до 200 милиона. Камате и на затворен жиро-рачун.

Банке грађанима за кашњење у отплати кредита или других обавеза наплаћују слање сваке опомене и то у износу од 100 до 1.000 динара! Неке банке упозоравају писано клијенте већ после месец дана закашњења, док друге чекају да прође 60 дана и да их онда опомену. За указивање на дуг по кредиту, кредитној картици или текућем рачуну, банкари могу да зараде годишње и до 200 милиона динара!

Што је дужи период кашњења, то је и већа цена поновног слања опомене, па тако након месец дана дуговања, прва опомена кошта од 100 до 200 динара, следећа, након 60 дана 250 динара, после 90 дана 500 динара, а уколико прође 120 дана, чак 1.000 динара.

Према последњим подацима Удружења банака Србије, само са измирењем дуга по текућим рачунима касни више од 260.000 грађана, а обавезе по кредитним картицама не плаћа 82.220 корисника. Кредите не отплаћује редовно око 100.000 грађана. Ако би се свакоме од њих упутила само једна опомена од 100 динара, то је зарада од најмање 40 милиона динара. Наравно, опомена код већине банака износи у просеку од 200 до 500 динара, што значи да је профит само од ове ставке од 80 милиона до 200 милиона динара.

Банкари наплату опомена објашњавају тиме да трошак њиховог слања подразумева све оперативне трошкове на праћењу кредита од ИТ система, запослених, као и трошкове штампања и слања. Ипак, иако би то значило да су свуда ови трошкови слични, ценовници по банкама се драстично разликују.

Велики проблем имају грађани који, на пример, отплате кредит, али не угасе текући рачун на који су уплаћивали рате. Банке врло ретко усмено опомињу клијенте за обавезе по овом текућем рачуну, чије одржавање, иако се не користи, кошта око 200 динара. Када обавезе нарасту на неколико хиљада динара, онда обично упозорење пошаљу Агенцији за утеривање дугова, која у исто време позове клијента телефоном, али и пошаље опомену.

- Нисам ни знала да ми је остао "жив" текући рачун након отплате кредита - каже Гордана Петровић из Београда. - Тек после годину дана су ме звали из неке агенције чија је службеница рекла да имам дуг по текућем рачуну од 2.400 динара, али и камату од 800 динара, као и трошкове слања опомена.

Телефон и мејл

Неке банке приликом кашњења које је краће од 30 дана позивају клијенте телефоном, шаљу поруке или упозоравају путем мејла. Уколико се обавезе пренесу у други месец, нарочито рате кредита, на кућну адресу стиже прва опомена, а ако се дуг не измири следе писана упозорења.

Извор: Новости

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS