20. 04. 2024.

Мобилни телефони, шпорети, фрижидери, машине за веш и ситни кућни апарати никада нису били приступачнији, али имају све краћи век.

Трају, по правилу, колико и гаранција, а поправка кошта скоро колико и нови уређај.

Све је мање апарата који могу да раде по деценију, или две, као некада.

Европски потрошачки центар истраживао је феномен брзог кварења технике и дошао до закључка да је рок трајања техничких уређаја све краћи зато што произвођачи намерно праве лошије производе који су програмирани да се брже кваре.

Тако се данас машина за веш квари после 2.500 прања, мобилни телефон једва траје две године, а телевизор престаје са радом након 20.000 погледаних сати.

 


У извештају овог центра наводи се да се механички производи намештају да раде онолико сати колико траје гарантни рок, а у електронске уређаје често се софтверски убацује грешка, или се у производе намерно уграђују делови лошијег квалитета. После две, три године гаранција истиче, а са њом и одговорност произвођача. Уређај који се тада поквари је застарео, а нови модел већ је у продавницама. Произвођачи на овај аутоматски стварају потражњу.

– То значи да је производ направљен тако да када само један његов део откаже, цела направа престаје да ради – упозоравају у извештају.

Али то није све. Делови за покварен уређај или се тешко проналазе, јер се више не производе, или су прескупи, па се поправка не исплати и потрошач је присиљен да купи нови производ.

Произвођачи и сервисери објашњавају да се не може очекивати од машине за веш која кошта 200 евра да ради 30 година.

– Уређаји су све јефтинији и све мање квалитетни. Потреба за ниском ценом спустила је стандарде у производњи. Бубањ веш-машине се све чешће прави од пластике, бојлери су од танког лима… Приметно је да се грађани све ређе одлучују на поправку уређаја по истеку гаранције, што због ниске цене новог уређаја, што због брзог напретка технологије – каже сервисер Никола Јоксимовић.

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS