23. 04. 2024.

 

Били сте осигурани током летовања, користили услуге лекара, а по повратку кући сачекала вас је опомена да платите рачун ваше осигуравајуће куће – шта даље.

Пре одласка на летовање у Грчку, трочлана породица Пауновић из Београда се почетком јула осигурала у „Таково осигурању“. Полиса је важила за период боравка у другој држави у периоду од 9. до 19. јула.

Средином одмора њихов двогодишњи син је добио алергију и због изражених симптома обратили су се лекару, обавили преглед и добили обавештење да немају никакве обавезе при плаћању, јер те трошкове, наравно, сноси осигуравајућа кућа, односно „Таково осигурање”.

Само две недеље од повратка са летовања, на адресу Пауновића стигло је обавештење или позив насловљен на двогодишње дете у коме компанија „Мелон Србија”, између осталог регистрована и за наплату потраживања, у име лекарске ординације из Грчке тражи од њих да плате преглед 130 евра.

– Обавештавамо вас да је ваше путничко осигурање донело одлуку да не покрије трошак прегледа у нашој ординацији током лета 2014. – писало је у обавештењу и наведено да је важно да новац уплате у року од 30 дана „како би избегли законске последице”.

– Позвала сам „Таково осигурање” Крагујевац, али сам сазнала да је оно у ликвидацији од 31. јула. Тамо су ми саопштили да немају средства и да дуговање морамо сами да измиримо – прича за „Политику” Ина Пауновић.

Одмах је контактирала и са компанијом „Мелон”, која потражује новац, и у разговору са надлежном особом сазнала је да је ситуација за њих такорећи безизлазна и да ће износ на крају морати да плате, са каматом или без ње, остало је да сами одлуче, у зависности од тога да ли ће дуг платити у предвиђеном року.

– Речено ми је да дуг не може да се наплати од нашег осигурања и особа с којом сам разговарала напоменула ми је да су они покренули, како каже, „кампању“, те да ће почети са обавештавањем како писаним тако и усменим путем свих грађана који имају оваква дуговања. А како бисмо избегли непријатности, најбоље би било, саветовали су нас, да уплатимо износ од 130 евра, јер он може да буде и већи уколико се обрачунају и камате због кашњења. Ова ситуација нас је потресла, најпре што то није наш, него дуг осигурања, а са друге стране што је позив за наплату дуга насловљен на дете од две године које се терети као да је починило кривично дело – каже наша саговорница која је у своје име, али и име свих других грађана који су можда прошли кроз овакву ситуацију, одлучила да, како каже, „истера случај до краја”.

Трагом ових информација и редакција листа „Политике” је покушала да сазна ко је у овом случају одговоран. У „Таково осигурању” су нам рекли да нису овлашћени да говоре и да се обратимо Агенцији за осигурање депозита која је надлежна у случају стечаја.

Тамо су нам потврдили да је поступак ликвидације над „Таково осигурањем” а. д. о. Крагујевац отворен решењем Привредног суда у Крагујевцу 31. јула, и то по основу решења Народне банке Србије о одузимању дозволе за рад. Решењем Привредног суда у Крагујевцу позвани су сви повериоци „Таково осигурања” да поднесу пријаве потраживања суду, закључно са 31. јулом, и то у року од 60 дана од дана објављивања огласа у „Службеном гласнику”.

– Пријаве потраживања биће разматране на испитном рочишту. У зависности од тога да ли су потраживања утврђена или оспорена, уследило би намирење поверилаца у проценту који зависи од расположивих средстава – кажу за „Политику” у Агенцији за осигурање депозита.

Они напомињу да је у случајевима у којима је осигурани случај настао после дана отварања поступка ликвидације потребно да осигураници прво пријаве насталу штету, односно осигурани случај „Таково осигурању” у ликвидацији, после чега се спроводи поступак утврђивања висине и начина намирења штете.

„Мелон Србија”: Обуставили смо активности

„Политика” је одговоре потражила и од фирме „Мелон Србија”, која је послала допис овој породици и која је захтевала наплату дуга у име клијента из Грчке.

– На основу уговора о налогу са налогодавцем, „Мелон Србија” је била овлашћена да покуша да наплати спорна дуговања. У тренутку слања дописа грађанима, нисмо имали информацију да је „Таково осигурање” у ликвидацији. Међутим, невезано за ваша питања и намеру да пишете о овоме, од нашег налогодавца смо данас добили нову инструкцију, а то је да обуставимо све активности на овом пројекту – кажу у овој агенцији која је регистрована и за наплату потраживања.

На питање „Политике” колико оваквих случајева имају, добили смо одговор да је реч о пословној тајни и да такве информације не могу да износе у јавност.

Услови осигурања – написмено

Туристичка инспекција нема надлежност када су у питању осигуравајуће куће и услови под којима се активира и користи полиса међународног путног здравственог осигурања. Такође, туристичка инспекција није надлежна да контролише уговоре које путници могу закључити са осигуравајућим кућама (путна, здравствена, животна осигурања и друга осигурања). Законом о туризму и другим прописима који регулишу делатност туристичких агенција није прописана обавеза да путници током путовања морају имати путно и здравствено осигурање.

Путник здравствено осигурање добровољно уговара са осигуравајућом кућом, при чему уговор о здравственом осигурању може прибавити у туристичкој агенцији која то обавља у име и за рачун осигуравача. То је посебан уговор који није саставни део уговора о путовању.

За сваку врсту осигурања осигуравајуће куће морају имати писане услове осигурања. Приликом куповине одређене полисе осигурања путник са осигуравачем уговара одређене услове осигурања и начин активирања полисе, односно права и обавезе осигуравајуће куће према путнику, али и права и обавезе путника као осигураника. За послове наџора над обављањем делатности осигурања надлежна је Народна банка Србије, којој се оштећени путници у оваквим случајевима могу обратити.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS