24. 04. 2024.

У последње три године већина главних трговинских ланаца у Србији константно је повећавала своје малопродајне марже.

Тако је, према подацима из анализе рађене за потребе Комисије за заштиту конкуренције, просечна малопродајна маржа "Делта Максија" 2008. године износила 20,82 одсто, 2009. године - 22,82 одсто, а прошле године 23,38 одсто.

У компанији "Идеа" такође је забележен раст. У 2008. године имала је маржу од 10,94 посто, у 2009. години 12,46, а лане 18,84 посто. Иначе, анализа је обухватила пословање тридесетак трговинских компанија.

На питање да ли би економско оправдање за повећање маржи требало тражити у поскупљењу енергената и инфлацији, аутори анализе оцењују да су и ти фактори имали утицаја, али да је пресудно било то што су у позицији да одређују услове.

Драгован Милићевић, аутор анализе каже да у Београду постоји неколико ланаца који држе комплетно тржиште, а у мањим местима има један до два.

"Ти велики ланцу су у позицији да диктирају набавке и да могу да одређују правила игре. Са укрупњавањем ће се та могућност повећавати уколико не дођу већи репрезентативнији ланци из Европе могуће је да ћемо ми улазити у зоне смањивања конкуренције и штета је највећа за потрошаче", каже Милићевић.

Губитке покривају потрошачи

У ситуацији када куповна моћ пада, трговци се обично одлучују за једну од две опције. Она, чини се, ређа, јесте да снизе цене, покушају да привуку што више муштерија и тако повећају промет.

Према подацима из поменуте анализе, међу онима који су се одлучили да смање марже је и "Меркатор".

"Да су предузете мере дале ефекте, говори и чињеница да је у прошлој години Меркатор С у Србији остварио приход од продаје у износу од 472 милиона евра, што представља раст од 12,2 одсто у динарском износу у односу на исти период прошле године, односно раст од 2,4 процента у еврима", каже Вељко Секулић.

Трговци се, међутим, чешће одлучују да повећају цене. Стручњаци понављају да им недовољна конкуренција то омогућава.

"Зато и јесте пожељна конкуренција јер она тера фирме да постану ефикасније, да уштеде на сопственим трошковима, да би имали нижу цену на тржишту, и на тај начин освојиле већи профит. Ако нема довољне конкуренције, ништа вас не тера да смањујете своје трошкове, већ их сваљујете на потрошаче", каже Дијана Марковић Бајаловић, експерт за право конкуренције.

Анализа показује да и овако повећан ниво марже не може да покрије трошкове пословања компанија.

 

Извор: РТС, 14.08.2011.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS