19. 04. 2024.

Комисија за заштиту конкуренције утврдила је да су компаније Роминг Електроникс, XЛС, Гигатрон, Техномедиа и Емецета нарушиле конкуренцију, јер су међусобно утврдиле цене за даљу продају потрошачке електорнике чији је увозник предузеће управо Роминг Електроникс. Тих пет компанија дужно је да плати укупно 21 милион динара на име мере заштите конкуренције.

Утврђивањем цена ове компаније су закључиле рестриктивни споразум, који за циљ или резултат има значајно ограничавање, нарушавање или спречавање конкуренције, оценила је Комисија.

Рестриктивни споразуми су споразуми компанија који имају за циљ или последицу ограничавање, нарушавање или спречавање конкуренције, а нарочито којима се непосредно или посредно утврђују цене и услови у даљој продаји уговорних производа, пише у Закону о заштити конкуренције.

На име мере заштите конкуренције XЛС је дужан да плати 575.000 динара, Емецета 690.000 динара, Техномедиа Центар 1,3 милиона динара, Гигатрон 4,2 милиона динара, а Роминг Електроникс 14,6 милиона динара. Новац се уплаћује на рачун буџета Србије.

У решењу КЗК-а објашњава се да је друштво Роминг Електроникс у продаји потрошачке електронике на територији Србије "обезбедило примену механизма да малопродавац у свом објекту увек располаже препорученом продајном ценом".

Комисија је оценила да понашања пет компанија изражава форме директног и индиректног одређивања цена у продаји производа потрошачке електорнике чији је увозник друштво Роминг Електроникс.

Купци предузећа "Роминг електроникс" (Гигатрон, Техномедиа, Емецета и XЛС) сагласили су се са утврђеном препродајном ценом и утврђеном минималном маржом уз подстицај и књижна одобрења од стране добављача, као и са ограничавањем могућности да се преко интернета оглашавају ниже цене.

Систем одређивања цена у препродаји резултира у неповољностима за потрошаче у форми уједначених, а по правилу и виших цена, пише у решењу.

Закључком председника Комисије за заштиту конкуренције од 1. септембра 2020. године и допунским закључком 5. фебруара 2021. године покренут је поступак против привредних друштава Роминг Електроникс, Техноманија, XЛС, Гигатрон, Техномедиа и Емецета Србија.

У решењу пише и да је поступак против Техноманије обустављен.

Друштво Роминг Електроникс послује у оквиру групе друштава Роминг, чије је крајње матично друштво Коефик. Друштво Роминг Електроникс поседује сопствену малопродајну мрежу – Техноманија, којој су припојени ВинВин и Еми Хаус. Сопствени бренд Роминг Електроникс је Алфа бренд за следеће производе: телевизори, климе, пречишћивачи ваздуха и уређаји за негу и лепоту. Роминг Електроникс је значајан добављач различитих категорија производа потрошачке електронике учесницима на тржишту малопродаје.

КАКО СУ СЕ ПРЕДУЗЕЋА ДОГОВАРАЛА? КОМИСИЈА ОБЈАВИЛА ДЕЛОВЕ МЕЈЛОВА.

Како се наводи у решењу комисије, у друштву Роминг Електроникс, приликом спроведеног ненајављеног увиђаја, пронађена је и електронска комуникација из које произлази да је дошло до директног и индиректног начина одређивања цена у даљој продаји производа потрошачке електронике.

То је потврђено одређеном електронском комуникацијом пронађеном и код других странака у поступку, наводи Комисија.

Мејлом од 10. априла 2017. године, чији је предмет: Алфа 32АР2500 (телевизор), друштво Техноманија се обраћа друштву Роминг Електроникс: "...Молим за хитну реакцију. Зови Максу и договорите се да врати цене данас а остало откупите", објављено је између осталог у решењу Комисије.

Претходног дана је уследио предлог друштва Роминг Електроникс да Техноманија спусти цену на 26.989,00 а Техноманија је одговорила: "Нажалост и кад применим цену коју предлажеш Техноманија има убедљиво највећу цену Алфа ТВ-а на тржишту. Замолићу те да у складу са актуелним ценама подржиш лагер".

Мејлом од 26.10.2017. године, чији је предмет: Е-понуда, друштво Техноманија се обраћа друштву Роминг Електроникс: "У прилогу се налази калкулација подршке коју очекујемо да нам исплатите за робу коју смо повукли од вас а која је неконкурентна с обзиром на цене на тржишту. Молба да нам исплатите КО у најкраћем року."

Следи калкулација за ЛГ, Сони и Филипс и укупан износ књижног одобрења.

У одговору је: "То је рат између малопродаја и ви морате да се борите за свој промет и шер на тржишту а не да пребаците проблем на другог да вам реши.."

Друштво Техноманија је на то одговорило: "О овоме смо већ причали. Ви само треба да искористите наш мејл да би притискали добављача."

КОМПАНИЈЕ УТВРЂИВАЛЕ ЦЕНЕ И ТЕСЛА ЕЛЕКТРОНИКЕ

Комисија за заштиту конкуренције објавила је у одвојеном решењу и да су компаније Комтрејд, Техноманија, Гигатрон, Техномедиа, Емецета и XЛС утврдиле цене производа потрошачке електронике бренда Тесла у даљој продаји.

У одвојеном процесу су утврдили да је наведених шест компанија такође закључило рестриктивни споразум који значајно ограничава, нарушава или спречава конкуренцију, пише у решењу објављеном у Службеном гласнику.

На име мере заштите конкуренције Комтрејд је дужан да плати 34,3 милиона динара, Техноманија 5,5 милиона динара, Гигатрон 4,2 милона динара, Техномедиа 1,3 милиона динара.

У овом решењу објављеном у Службеном гласнику пише да је Емецета дужна да плати 690.000 динара, а XЛС 575.000 динара.

Комисија је наложила компанији Гигатрон да своје пословање везано за онлајн продају бренда Тесла преко сајта "shop.tesla.info" организационо, технички и финансијски издвоји у односу на своје редовно пословање, а на начин који би спречио будуће поступање којим би се могла ограничити, нарушити или спречити конкуренција.

Извор: Нова Економија

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS