19. 04. 2024.

Поступајући по приговору потрошача, дошли смо до сазнања да ЈП Путеви Србије, које продаје ТАГ уређаје за електронску наплату путарине, гарантује за саобразност ове техничке робе у складу са Законом о заштити потрошача, односно две године од дана куповине и то је неспорно.

То значи да ћете у случају квара уређаја у наведеном року, а за који нисте одговорни (за механичко оштећење на пример јесте потрошач одговоран) добити нови, међутим поставља се питање, шта ако се квар деси након две године, а разлог је, рецимо батерија које се потрошила?

Тада се долази до, можда за већину непријатног сазнања, а то је да је батерија на ТАГ уређајима незаменљива. Не би ни ово било толико спорно да трговац, у овом случају ЈП Путеви Србије, у уговорима о продаји ове техничке робе не наводи да је рок важења уређаја 10 година.

Тачно је да рок важења није исто што и рок трајања и то је такође неспорно, али чему онда ова информација ако је „технички“ немогуће да вам купљени уређај потраје тих 10 година? Ова информација из уговора о продаји је збунила многе потрошаче и многи су помислили да кад једном купе ТАГ уређај, да ће исти моћи несметано да користе „годинама“, али то није сасвим тачно, нарочито ако узмемо у обзир податак о незаменљивој батерији, која тешко да ће потрајати и три, а камоли десет година, колико је рок важења уређаја.

ЈП Путеви Србије као трговац, односно продавац, не крши закон у смислу одговорности за несаобразност у року од две године, али мишљења смо да је информација о томе да је батерија незаменљива битна у смислу одредби Закона којима се регулише непоштена пословна пракса и да се овакве информације морају саопштити потрошачима пре куповине, посебно ако имамо у виду да је продавац „јавно“ предузеће и да се не ради о техничкој роби која се продаје на тржишту искључиво у комерцијалне сврхе, већ има за циљ да смањи чекање и гужве на наплатним станицама и утиче на побољшање квалитета саобраћаја.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS