19. 04. 2024.

Стотине купаца у Србији недавно преварено када су уместо ортопедских кломпи, наручених преко Фејсбука, добили јефтине кинеске папуче по цени од 2.000 динара.

Преваре за робу купљену преко интернета, посебно преко друштвених мрежа, све су чешће, али купци у овом случају не могу да рачунају да ће остварити права која им гарантује Закон о заштити потрошача. Како за „Политику” каже Младен Алфировић, правни саветник Националне организације потрошача Србије (НОПС), у случају да је роба купљена од нерегистрованог трговца, купцима преостаје да то пријаве Одељењу за високотехнолошки криминал при МУП-у и поднесу приватну тужбу. На такав корак се ретко ко одлучује будући да је реч о релативно малим износима које потражују. Последњи случај преваре више стотина грађана који је заинтригирао јавност јесте продаја „квалитетних” кућних кломпи за 2.000 динара преко „Фејсбука”. Уместо обећаних ортопедских кломпи купцима су испоручиване јефтине кинеске папуче које се на пијацама могу купити за 200 динара. Како сведоче преварени купци, пошиљалац је био извесни Братислав Цветковић који је остављао увек исти број мобилног телефона, али различите адресе. Чим би испоручио пакет блокирао би купца да би избегао могућност да га контактира и жали се. Ниједан од ових купаца није добио ни кломпе, нити му је враћен новац. Додатни проблем је очигледно направило и то што по нашим прописима купац приликом доставе пошиљке најпре мора да потпише отпремницу, а тек онда да отвара пакет и жали се ако је незадовољан.

– Ово важи када вам робу испоручује курирска служба, а не фирма која има своју доставу. На пример, трговци белом техником имају своје службе које испоручују робу и купци имају могућност да најпре виде шта су добили, да ли има оштећења и да одмах реагују. У случају када пошиљку испоручује курирска служба поступак је обрнут, па купац и када је обманут нема много простора да реагује – каже правни саветник НОПС-а.

У овој организацији кажу да је број притужби на рад курирских служби смањен последњих месеци, али се проблеми које потрошачи имају нису променили. И даље је реч о неиспорученој или оштећеној роби, док је оправдање курирских служби, које желе да избегну своје обавезе надокнаде штете, то да је роба била упакована у неодговарајуће паковање. Закон о поштанским услугама, каже наш саговорник, има недостатака и максимално штити оператере, а сва одговорност је на ономе ко шаље робу.

– У овом закону се наводи да је „поштански оператор ослобођен одговорности ако докаже да је до губитка или оштећења регистроване пошиљке дошло услед узрока који се нису могли предвидети па чак и због кривице пошиљаоца”. Оно што свакако треба знати јесте да прописи кажу да је велика одговорност на ономе ко шаље робу, јер мора да процени према вредности робе да ли је правилно упаковао садржину, затворио пошиљку, изабрао погодно паковање – објашњава Алфировић и додаје да би у случају оштећења пошиљке купац требало да се жали курирској служби, а уколико не успе да реши проблем онда да то пријави Агенцији за поштанске услуге.

– Једини начин да надокнади новац је судски поступак – каже наш саговорник из НОПС-а. Иначе, у овој организацији су, како кажу, раније имали доста притужби на рад курирских служби и указивали су на проблеме које би требало решити.

– Проблем са већином фирми које се баве овом услугом на почетку је био тај што нису хтеле да уваже сугестије да морају да одговоре на рекламацију за осам дана. Позивали су се на Закон о поштанским услугама који предвиђа чак 30 дана за решавање жалби. Међутим, указали смо да се на све односе између трговца и потрошача примењује онај пропис који пружа већи степен заштите – каже Алфировић. Ово се на неки начин решило, међутим и даље постоје проблеми, јер је ова област недовољно регулисана законом. Испорука пошиљки је услуга од општег економског интереса и регулише је Закон о заштити потрошача (али само у једном делу), као и Закон о поштанским услугама који прописује правила само за јавно предузеће које се бави овим послом, а не и за приватне компаније са којима потрошачи имају највише проблема.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS