20. 04. 2024.

Паметни телефони су најпопуларнији производ током ових снижења. Чудно је да су они, рецимо, 5. августа били 70 евра јефтини него сада.

Највећи трговци у Србији одбројавају сате до најпознатијег светског дана распродаје, који се сваке године одржава четвртог петка у новембру.

Такозвани „црни петак” на америчком тржишту је увертира за божићне распродаје, а код нас прилика да трговци распродају робу из магацина.

Највећи попусти најављују се за техничке уређаје и до 50 одсто, али роба се продаје само до истека залиха, нема одложеног плаћања а купци имају право углавном на само један снижени артикал.

У свим тржним центрима у Србији очекују се велике гужве. Радно време ће, ако је судити по пракси из претходних година, бити продужено. Прилику користе и туристичке агенције, које ових дана снижавају цене аранжмана за егзотичне дестинације.

Потрошачку еуфорију најављују и европски медији, али за нијансу мању него прошле године. Британски „Гардиан” предвиђа да ће овај „црни петак” на том тржишту обележити борба класичних и он лајн трговаца. Групација „Спрингборд”, која прати број купаца на 4.500 локација широм Велике Британије, објавила је да очекује пад класичне продаје 3,7 одсто, у поређењу са великом прошлогодишњом распродајом. Са друге стране велики онлајн трговци, попут „Амазона”, са рекламном кампањом изашли су две недеље раније. „Спрингборд” је рекао да очекује пораст онлајн трансакција четири одсто за овогодишњи „црни петак”, иако је то мањи раст него 2017.

– Постоје знаци да купци ове године неће толико да се задужују нити да улазе у трошкове јер их чекају велики издаци до Божића. Али, и делом јер им се чини да понуде нису толико привлачне како изгледају – наводи ова групација. Чак девет од десет производа, по последњем истраживању, јефтиније је било раније током године него на „црни петак”. Истраживачки сајт „Идеало” упоређивао је цене 21.000 производа последњих 12 месеци и установио да су само лаптоп рачунари, у овом периоду распродаја, понуђени по стварно нижој цени.

– Паметни телефони су најпопуларнији производ током ових снижења. Чудно је да су они, рецимо 5. августа, били око 70 евра јефтини. Нова категорија потрошачке електронике, која све више заокупљује пажњу купаца – дронови, били су такође, крајем септембра, јефтинији чак 150 фунти – истиче „Идеало”. Они сматрају да су купци заведени овим празником и саветују им да буду штедљиви целе године а не само у једном дану.

Трговци на мало овај дан за шопинг сматрају контрапродуктивним јер су исфорсирани да снижавају цене у доба године када се очекују највећи профити.

Чак 66 одсто испитаника у Америци пре три године изјаснило се да ће куповати тог дана. Али, растом онлајн трговине и потрошачког комформизма почињу проблеми. Трећина испитаника тврди да их само попуст од најмање 50 одсто може подстаћи да нешто купе.

Само осам до десет одсто потрошача изјаснило се да је спремно да вози пет до десет минута до прве радње за попуст од 10 долара за робу која иначе кошта 50 долара. Зато велики трговачки ланци и брендови селе продају на интернет, али се такође суочавају и са кинеском конкуренцијом. Кинези су ископирали Запад па су увели свој „синглс деј” у новембру, који је 2016. „Алиекспресу” за само 24 сата донео продају од готово 18 милијарди долара, уз огромне попусте.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS