20. 04. 2024.

Многи су били скептични по питању утицаја Лидла на остале трговинске ланце, односно "рушења" цена конкуренције, али то се, барем за почетак, заиста обистинило. Тако су се акцијске цене из Лидла "пресликале" и на друге продавнице широм Србије.

Да ли ће таква пракса остати да важи и касније видећемо, али за сада попусти од 15, 20, па чак и 50 одсто буквално пљуште по већини маркета у Србији.

А за све су "криве" почетне акцијске цене које су освануле пре две недеље у свим новоотвореним продавницама Лидла. Купци су се и буквално тукли за пилетину која је на дан отварања коштала свега 119,99 динара по килограму. Слично је било и са бананама које су могле да се пазаре за 59,99 динара за килограм. Чоколада од 100 грама се продавала за 50 динара, а кафа за 199,99 динара за 200 грама. Лименка пива и сада може да се нађе за 44,99 динара, а литар млека на акцији по цени од 54,99 динара.

Снижења и до 50 одсто

Занимљиво је да су у време отварања Лидла па до данас и остали велики маркети, посебно у Београду, били пуни купаца. Иако су се неки од њих "припремили" на мању гужву и ситније пазаре, и сами су били изненађени. А након два, три дана и у њима су кренуле велике акције снижавања цена, па се тако у једном од водећих трговинских ланаца може наћи 100 грама кафе за 74 динара, килограм лимуна за 89,99 динара, мандарина за 84,99 динара, као и килограм купуса за само 19,99 динара који се по тој истој цени продаје и у другим великим продавницама познатих трговачких брендова.

Довијање конкуренције - платиш два, добијеш три

Са циљем да се додвори купцима али не желећи да призна да то ради због конкуренције, један познати ланац продавница у Новом Саду одлучио је да напрасно почне да слави рођендан иако му то није била пракса последњих година. Исти тај ланац је само пар дана након отварања Лидла Новосађанима понудио своје производе по ценама нижим и до 50 одсто.

Неки ланци маркета нису се ни трудили да дају било какво објашњење за изненадно појефтињење појединих производа. Одједном су се пилећи батаци и карабатаци почели продавати по цени од 219,99 за разлику од досадашњих 299,99, банане су напрасно са 100 динара пале на 59,99, а за 10 јаја Б класе која су коштала 145 динара сада је довољно издвојити 99,99 динара.

Продавцима је најлакше било да смање цене робе која се иначе слабије продаје тако да су скоро сва готова јела у великим маркетима одмах појефтинила за 20 одсто, таблете за машинско прање посуђа за 50 одсто, маслиново уље за 45 одсто, а бранцин је са 1.249 динара по килограму пао на 869,99 динара.

Довијајући се како да привуку муштерије, неки мањи продавци покренули су наградне игре или су прибегли старом рецепту продаје - платиш два артикла, а добијеш три. Поново је постао актуелан и стари трик продаваца - уколико купите два паковања сока од по две литре, треће паковање добијате за динар.

У Нишу "прате" конкуренцију

Локални маркети и продавнице у Шапцу у току прошле недеље углавном су снизили цене воћа. Тако су банане могле да се купе по цени од 70 до 90 динара за килограм, а биле су 120 динара, килограм лимуна за 99 динара, док је пре само 10 дана коштао и до 160 динара или ананас који је појефтинио са 160 на 100 динара по килограму.

Према речима Нишлија најупечатљивије ниже цене забележене су на дан отварања Лидла када је цена пилетине снижена на 120 динара по килограму. Чоколаде, воће, месне прерађевине, кућна хемија детерџенти нижи су него раније.

- У Лидлу је још увек гужва, заједно са комшиницом упоређивале смо цене тако да је отприлике исто било да купујемо у новоотвореном ланцу, или тамо где смо до сада пазариле. Разлика је у робним маркама, цене су приближне, и приметно је да се прате снижења одређених артикала - каже Нишлијка Мирјана Савић,

Не памте да је било јефтиније

У маркетима и супермаркетима у Суботици, након отварања Лидла, на први поглед нема драстично снижених артикала. Уочљиве су уобичајене акције, али поједини Суботичани тврде да су приметили да се управо када је отворен познати трговински ланац у Србији први пут десило да је поједино поврће и воће појефтинило за више од 20 одсто, а највише их је изненадио пад цене банана.

- Некако се поклопило да су са отварањем Лидла други познати маркети снизили цену банана на 59 динара. Не сећам се да су биле икада тако јефтине. Коштале су око 100 или 110 динара, затим 59 и сада су око 70. Од поврћа шаргарепа је сада свуда јефтинија за око 20 динара, са 80 су спустили на 60, а верујем да је то зато што је у Лидлу још јефтинија - каже пензионерка из Суботице.

Опречни ставови стручњака о утицају Лидла

Професор Београдске банкарске академије Хасан Ханић сматра да ће Лидл свуда снизити цене.

- Апсолутно очекујем да ће Лидл снизити цене, и то не само Лидлу, него ће то извршити притисак и на друге ланце и на продавце - рекао је Ханић.

С друге стране, Љубодраг Савић, професор на Економском факултету у Београду, има супротно мишљење.

- У почетку ће свакако утицати на промет других хипермаркета, али моје је мишљење да то неће трајати дуго. Свако на тржишту пронађе своје место. Тако, на пример у Србији има 28 банака, од чега је већина страних. Велика конкуренција, мала потражња, требало би да доведу до снижења каматних стопа, а то се није дешавало много у прошлости. Сличан модел видим у будућности и са Лидлом и другим маркетима - каже Савић.

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS