25. 04. 2024.

Прво добро израчунајте и проверите да ли заиста пазарите јефтинију и исправну робу.
Трговци не бирају начин да зараде, па се служе разним триковима, углавном на штету потрошача. Врло вешто користе наивност и непажњу купаца који слепо верују акцијама, попустима, истакнутим ценама које се често разликују од оних на рачуну.

Затим, ту је и ситно закидање на амбалажи у коју се пакују сухомеснати производи, на шта људи не обраћају пажњу и не схватају да папир плаћају исто као шунку, шницлу, млевено месо.

- Овакво обмањујуће понашање трговаца најчешће збуњује људе и највише жалби нам пристиже баш поводом акција и снижења. Зато увек саветујемо људе да пажљиво прочитају декларацију и обрате пажњу на цену пре снижења.

У тржишној инспекцији кажу да довођење потрошача у заблуду у погледу продајних подстицаја - снижења цена и обећаних гратиса - представља обмањујућу пословну праксу и санкционисано је Законом о заштити потрошача, Законом о трговини и Законом о оглашавању.

- Продајни подстицаји су фер и по закону ако их је трговац јасно истакао, навео услове за њихово остваривање и придржава се онога што је у понуди истакао. Међутим, уколико потрошач не може да оствари обећано снижење или гратис, он треба да поднесе пријаву Сектору тржишне инспекције Министарства трговине, у којој ће указати на нефер понашање, односно на обмањујућу пословну праксу - кажу из Тржишне инспекције.

Заштитник потрошача вам представља највеће трговачке преваре и саветује када да отворите четворе очи, јер како тврде стручњаци, на овај начин људи на дужи временски период буду оштећени и за неколико хиљада динара.


* НА РАФУ ЈЕДНА, НА КАСИ ДРУГА ЦЕНА
Бројни потрошачи су нам се јавили са истим проблемом - да је на рафу истакнута једна, а тек касније схвате да је на рачуну друга цена.
- Једино је она цена која је истакнута на рафу валидна и потрошач има пуно право да тражи да толико и плати. Истакнута цена и она на каси се често разликују због грешке трговца, а купац не треба због тога скупље да плаћа - истичу у Националној организацији за заштиту потрошача.

* И ГРАТИС ИМА ЦЕНУ
Замка на коју многи не обраћају пажњу јесу акције у којима вам се нуде два производа у паковању по јефтинијој цени него када бисте узели та иста два производа појединачно. Међутим, у пракси то често није тако. Дешава се да на овај начин потрошите и неколико десетина динара више него да сте производе куповали појединачно. Исто је ситуација и са акцијама "купиш два, треће гратис" јер то треће, у ствари, никад није гратис.
- Једино решење за акцијске обмане јесте да добро читате цену пре него што пазарите и да срачунате шта је заправо повољније - напомињу из НОПС.

* ОШТЕЋЕНА РОБА И БАЈАТА ХРАНА
Добро проверите робу ако купујете на снижењу белу технику и гардеробу. Често се дешава да је реч о оштећеној роби, а то оштећење је у овим случајевима ситно, па не можете да га уочите на први поглед.
Такође, ако вас привуче снижена цена неке намирнице, ту прво обратите пажњу на рок трајања. Трговци често на тај начин "уваљују" или робу са истеклим роком или је тај датум колико већ сутра.

* ПАПИР ПО ЦЕНИ ПРШУТЕ
Када купујете месо и месне прерађевине, обратите пажњу на амбалажу у коју вам се пакује роба. Трговци често користе дебео папир који је тежак и по двадесетак грама, па тако уместо 100 грама пршуте, добијете 20 грама папира, а 80 грама сухомеснатог производа. Нису ништа лакше ни кутије од танке пластике у које вам трговци пакују сир, кајмак, маслине...
- Имате пуно право да на лицу места тражите да вам од цене одузму тежину папира или кутије у коју се пакује производ.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS