20. 04. 2024.

Већ почетком фебруара између пет и десет одсто поскупеће кондитори појединих произвођача. Према најавама, од седам до десет процената биће скупљи и неки детерџенти, омекшивачи, инстант кафе и смрзнуто поврће. И поједина алкохолна пића поскупеће за 12 одсто.

Просечно домаћинство у Србији прошле године месечно је располагало са нешто више од 50 хиљада динара, а трошило око 47 хиљада. Просечна децембарска зарада у Србији била је непуне 44 хиљаде динара.

Две трећине прихода одлази на храну, комуналије и транспорт. Управо за те намене просечно домаћинство месечно потроши више од 30 хиљада. За струју, централно грејање, топлу воду, транспорт и телефон оде око десет хиљада динара.

Поређењем промета јануара прошле и јануара ове године осећа се благи пад промета, објашњава Споменко Ђордан, комерцијални директор "Универекспорта" и додаје да они артикли којима су ограничене марже уредбом Владе Србије неће значајно мењати цене.

Због пада стандарда произвођачи одлажу поскупљења. Драган Стојић, генерални директор "Фудленда", каже да та компанија неће кориговати цене уколико дође до пораста цена горива на светском тржишту и тржишту Србије до десет процената.

"Међутим уколико дође до драстичног раста цена горива, бићемо приморани да цене наших производа коригујемо за два до три процента на горе", објашњава Стојић.

У међувремену цена сирове нафте на светском тржишту и даље лагано расте.

Према речима економисте Горана Николића, драматична ескалација кризе у Персијском заливу могла би да погура цене нафте до 50 одсто на глобалном нивоу, што би значило да би цене деривата у Србији биле близу 200 динара.

"То би укупну инфлацију у Србији подигло за око два и по процента, што би се одразило на раст цена у области транспорта, воћа, поврћа", додаје Николић.

Због Владине уредбе о ограничавању маржи на неке основне животне намирнице, њихове цене су пале до 15 одсто. Очекује се да тако и остане бар до половине године када Уредба престаје да важи.

 

Извор: РТС, 01.02.2012.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS