23. 04. 2024.

 

Некада су кућни телефони служили разним фирмама да вас зову и нуде своје производе, а данас вас "гњаве" углавном СМС порукама, понекад и више пута у току исте недеље. Посебан проблем је што често не знате ни наведеној фирми уопште ваш број, као ни пристанак да вам шаљу своје рекламне поруке. Лек против ове појаве, на срећу, постоји.

Прво питање које постављате је – откуд им ваш број?

Могуће је да је из званичног телефонског именика, да сте им дали дозволу да вам шаљу поруке али се тога не сећате, да је ваш број изабран насумично, али и да је неко продао ваше податке -и зарадио.

– Подаци о телефонским бројевима грађана, у складу са одредбама Закона о електронским комуникацијама, могу се пронаћи у јавно доступном телефонском именику који формира и објављује оператор телефонских услуга – каже за "Блиц" Родољуб Шабић, Повереник за информације од јавног значаја.

Постоје, како додаје, и софтверска решења која омогућавају аутоматско слање СМС порука на насумично одабране комбинације бројева телефона било ког оператора, али каже да су и грађани ти који можда несвесно, често дозволе приступ своме телефону.

Не потписујте олако сагласност

– Стално упозоравам грађане да воде рачуна и не потписују олако разне сагласности. Уколико они, приликом попуњавања формулара, дају сагласност за обраду својих података, тада одређена компанија потпуно законито поседује њихов број телефона – поручује Шабић.

Ипак, Шабић тврди да је мобилни оператор дужан да претплатнику омогући филтрирање незатражених и шкодљивих електронских порука, као и једноставан начин за подешавање или искључивање филтера.

Председник Националне организације потрошача Србије, Горан Паповић, сматра да је ово питање потпуно друге врсте.

– Јасно је да грађани често сами одају своје податке, међутим овде се ради о високо-технолошком криминалу. Опште је познато да продаја бројева постоји међутим држава не реагује – поручује Паповић објашњавајући да је овај посао у нашој земљи доста узео маха.

"Опште је познато да постоји препродаја бројева"

Тврди да фирме спроводе детаљну анализу људи и сходно томе знају коме да шаљу какав садржај. Тако на пример пензионере зову за разне промоције јер имају времена напретек, док се млађима углавном сервира њима прихватљив садржај.

– Грађани треба овакве случајеве да пријављују тржишној инспекцији, јер је ова појава противзаконита – закључује Паповић.

Из Министраства за трговину, туризам и телекомуникације, а у оквиру којег је сектор тржишне инспекције, кажу да је оглашавање телефоном, факсом или електронском поштом забрањено без претходног пристанка потрошача.

– Насртљива пословна пракса постоји ако, узимајући у обзир све околности конкретног случаја, трговац узнемиравањем, принудом, укључујући физичку принуду или пак недозвољеним утицајем, нарушава или прети да наруши слободу избора или понашање просечног потрошача у вези са одређеним производом – поручују из Министарства.

Наводе да се казне за овакве прекршаје крећу од 300 хиљада до два милиона динара.

– Свако узнемиравање или насртљиво понашање грађани могу пријавити тржишној инспекцији која ће, уколико за то има основа, покренути поступак инспекцијског наџора по службеној дужности – порука је Министарства.

Одакле фирмама ваш број

  • дали сте им га сами потписујући разне уговоре и остављајући податке
  • из телефонског именика
  • насумично изабран комбинацијом бројева преко софтвера
  • из препродате базе података

 

Како зауставити СМС спам

  • ођавити се путем поруке ако постоји опција
  • позвати конкретну фирму и захтевати да вас скину са листе
  • захтевати од оператора да вам филтрирају и зауставе непожељне поруке
  • жалити се тржишној инспекцији на број 011 3614334

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS