18. 04. 2024.

Безобразно: Бензин у Србији најскупљи!

После најављеног поскупљења од три динара, гориво у Србији биће убедљиво најскупље у региону! Срби ће литар бензина плаћати више и од Грка.

 

Гориво у Србији ће после поскупљења од три одсто, које најављује министар енергетике Петар Шкундрић, бити најскупље у региону! Цена безоловног бензина на пумпама у нашој земљи скочиће са 97,2 на 100,1 динар по литру, док ће нова цена евродизела бити 95,2 динара. Српски возачи плаћаће више од Хрвата, Македонаца, Румуна, Мађара, Грка...

Држави 61,5 динара по литру

У малопродајну цену бензина уграђени су цена увоза сирове нафте и трошкови прераде. У трошкове прераде урачунат је и профит произвођача. На тај износ додају се трошкови транспорта, акциза и ПДВ. Тако, безоловни бензин који у малопродаји тренутно кошта 97,2 динара по литру, без ПДВ-а и акцизе, износи 35,7 динара за литар. Што значи да држави одлази 61,5 динара по литру. Кад се изузму и трошкови транспорта који износе пет динара, добије се произвођачка цена од 30,7 динара. Овај износ припада НИС-у и даље се разлаже на цену увоза сирове нафте и цену прераде.

Економисти и удружења потрошача критикују министра енергетике Петра Шкундрића, који је најавио да ће НИС ускоро повећати цену прераде нафте, што ће довести до поскупљења горива од близу три динара. Никоме није јасно због чега држава штити приватни монопол који има НИС, а намеће високе акцизе и порезе на терет грађана. Аналитичари истичу да је Србија продајом НИС-а Русима, уместо државног, добила приватни монопол који нигде у свету не постоји.

Терет монопола

Сарадник Економског института Иван Николић каже да је ово цена коју грађани Србије плаћају због лоше обављеног посла државе око продаје НИС-а.

- Потпуно је погрешно давати страној фирми монопол у привреди, што су Руси куповином НИС-а добили. Само је приватни монопол гори од државног - каже Николић.

Он додаје да ће грађани Србије плаћати најскупље гориво у региону не само због веће цене прераде нафте коју тражи НИС, већ и због превисоких намета државе.

- На то највише утиче стални раст акциза, које сада износе 44 динара на литар бензина и 30 динара на дизел. Тако држава на име пореза и акциза од малопродајне цене бензина узима више од 60 одсто, што је много већи износ у односу на европске земље - наглашава Николић.

Поређења ради, у Румунији се од малопродајне цене бензина на име такси и пореза у државну касу слије око 52 одсто, у Бугарској око 56, у Шпанији 54,9, у Грчкој око 55 одсто, док у Србији акцизе и ПДВ износе 63,3 процента.

Цинична објашњења

Потпредседник Националне организације потрошача Зоран Николић сматра да је цинично да Министарство енергетике оправдава поскупљење горива због мале цене прераде, а да, с друге стране, не смањује акцизе.

- Ако министарство хоће да брине о потрошачима, треба да покаже добру вољу и смањи акцизе за исти проценат за који НИС подиже цену прераде. Тако би поштедели грађане да плаћају поскупљење НИС-а. Уосталом, „захватање" државе у Србији од цене бензина је за око 10 одсто веће у односу на земље у региону - каже Николић.

Економиста Зоран Попов наглашава да НИС повећањем цене прераде нафте надокнађује губитке које је имао прошле године.

- Од државног монопола гори је само приватни монопол! Требало је да очекујемо да ће НИС имати овакве захтеве. Нажалост, и држава се понаша слично јер повећава порезе и намете да би напунила буџет преко леђа грађана - каже Попов.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS