понедељак децембар 17 , 2018

Ако роба нема грешку, трговац не мора да врати новац

Ниједан европски закон, као ни онај који важи у Србији, не стаје у заштиту потрошача у случају такозване исхитрене куповине.

Британско удружење за заштиту потрошача „Вич” објавило је да 52 одсто Британаца сматра да приликом рекламације и враћања робе има већа права него што закон заиста прописује.

Купци углавном верују да купљене ствари могу да врате под изговором да су неодговарајуће величине, боје… Међутим, истина је суровија јер ниједан европски закон, као ни онај који важи у Србији, не стаје у заштиту потрошача у случају такозване исхитрене куповине.

На нивоу Европске уније, као и код нас, законодавац је дефинисао да за сву робу купљену „изван пословнице” (онлајн или путем телефона) имате право да се предомислите у року од 14 дана и вратите је продавцу без навођења разлога. Рок почиње да тече од тренутка када сте робу добили, а не када сте је наручили, што трговци често покушавају да подметну као законску норму. Када је реч о куповини у класичним продавницама, права купаца се значајно разликују. Тржиште Србије знатно је флексибилније откад на њему послују велике стране модне компаније. У већини ових ланаца купац, практично, има месец дана право да се предомисли. У сачуван рачун може да добије замену па чак и повраћај новца – подразумева се ако враћа робу која није коришћена. Законом, међутим, уопште не намеће трговцима у Србији овакав однос према купцима и то је више ствар њихове добре воље и коректне пословне праксе.

Према домаћим прописима, само у случају несаобразности робе купац има могућност да је рекламира. Производ који сте купили у радњи мора да буде исправан, али ако се испостави да није тако, након обраћања трговцу имате право на неку врсту обештећења. Најчешће то није баш оно коју купац жели, а по искуству већина одмах жели да им истог тренутка буде враћен приговор. У Министарству трговине објашњавају како у пракси ово функционише.

– Купили сте ципеле, јакну, ташну и после месец дана испоставило се да постоји неки недостатак – отпао је ђон, распарао се рукав… Прво што треба да урадите је да уложите рекламацију продавцу уз доставу рачуна – објашњавају у министарству. Као друго, наводе да обавезно узмете потврду о рекламацији јер, по Закону о заштити потрошача, продавац је дужан да води књигу рекламација и да вам изда потврду да сте рекламирали робу. Напомињу да је продавац дужан да се о вашем захтеву изјасни у року од осам дана, а ако није тако, грађани могу да се обрате тржишној инспекцији. Продавац је дужан да прихваћену рекламацију реши у року од 15 дана. У првих шест месеци имате право да вам продавац замени или поправи робу или врати новац у износу који сте платили. Поправка робе је могућа само уз вашу изричиту сагласност.

У тржишној инспекцији кажу да се ово правило примењује у периоду од две године од тренутка када сте преузели робу. Без обзира на то што је роба била на снижењу (рецимо сезонском) када сте је купили, имате право на рекламацију.

Извор: Политика

Consumers International

ImageНезависна глобална кампања гласа за потрошаче.

Са преко 220 организација чланица у 115 земаља.

Медији о нама

ImageMишљења, коментари...

Како нас медији коментаришу. Шта мисле о нашој организацији, шта нам предлажу, шта нам замерају

Издаваштво

ImageИздавачи и потрошачи

Овде можете преузети комплетне публикације о витаминима, сладоледима, адитивима...