понедељак децембар 17 , 2018

Покварена роба мора да се врати ако то купац тражи

Да потрошачи више знају о томе каква су им права приликом куповине показује и то што је све више случајева којима је и судским путем потврђено да су били у праву приликом рекламација које су уложили трговцу.

 

Недавно је забалежен још један такав епилог и купац, који је тражио замену производа, а продавац то одбацио, инсистирајући на поправљању, сада има нов производ. Наиме, по речима правног саветника Удружења за заштиту потрошача Војводине Младена Алфировића, купац у року од две године има право на замену производа, а за поправку се увек мора добити писмена сагласност потрошача.

То је и потврда да су од доношења и примене Закона о заштити потрошача, који је на снази већ неколико година, потрошачи у много бољој позицији него раније. Наиме, утврђена су и прописана правила којих се трговци морају придржавати. У случају да то не ураде, потрошачи могу – а све више их то и чини – заштиту својих права потражити и преко удружења за заштиту потрошача. Један од разлога што се већина продаваца понаша у складу с прописаним правилима је и то што, уколико се рекламација усвоји а не реши у складу са Законом о заштити потрошача, могу прекршајно одговарати, а и платити казне од 300.000 динара до 2.000.000.

 

300.000 динара до 2.000.000 запрећена казна трговцима


Истини за вољу, продавци се, откако важи Закон за заштиту потрошача, придржавају прописаних правила и углавном су променили свој став према купцима. Ипак, има и оних који законске одредбе тумаче онако како њима одговара, вероватно се надајући да нису баш сви потрошачи упознати с тим каква су им права и како да их заштите. Има продаваца, указује Алфировић, који Закон о заштити потрошача, везан за улагање рекламације након шест месеци од куповине тумаче тако да потрошач не мора да да сагласност за поправку робе.

„ Ако до несаобразности робе – што заправо значи да се производ не може користити с основном наменом – дође у било којем тренутку у року од две године од куповине, потрошач има право да се тај производ замени“, каже Алфировић.

Додаје да многи трговци указују потрошачима на то да је то могуће само у случајевима када је од куповине протекло шест месеци, а да је након тога поправка могућа без сагласност потрошача. Такво тумачење је противзаконито, и то је већ потврђено у судској пракси у неколико пресуда.

 

Судске таксе

Правила везана за рок од две године, колики је период за који трговац одговара за несаобразност, ниау лимитирана ценом, а ни врстом прозвода, а  Миладен Алфировић указује на то да се за вредност робе до 500.000 динара не плаћа судска такса на тужбу и пресуду.

По његовим речима, трговац/продавац одговара за несаобразност производа у року од две године од тренутка куповине. Уколико се, из било којег разлога, појави несаобразност производа у првих шест месеци од куповине, потрошач има право на неколико опција, односно производ се може упутити на поправку, може бити замењен, могућ је и раскид уговора, заправо повраћај новца, а има и могућност да се умањи цена. После рока од шест месеци потрошач има право да се његова рекламација реши на два начина – поправком или заменом за нов производ.

2 године купци могу бити мирни

„У року од две године, без обзира на то да ли је реч о периоду до шест месеци или је у питању последњи дан рока, приликом рекламације производа неопходна је сагласност потрошача да би се квар или било каква несаобразност решавала поправком, односно поправка није могућа без писмене сагласности потрошача. И у случају да се потрошач није изјаснио шта жели – поправку или замену производа – трговац не може да га упути на поправку док за то не добије писмену сагласност потрошача, а то нарочито не може урадити ако се потрошач изјаснио да жели да му се производ замени“, каже Алфировић.

Он наглашава и да потрошачи имају право да, ако се након рекламације, која је отклоњена првом поправком, јави исти, али и било који други недостатак, траже раскид уговора и трговац има обавезу да купцу врати новац.

 

Извор: Дневник

Consumers International

ImageНезависна глобална кампања гласа за потрошаче.

Са преко 220 организација чланица у 115 земаља.

Медији о нама

ImageMишљења, коментари...

Како нас медији коментаришу. Шта мисле о нашој организацији, шта нам предлажу, шта нам замерају

Издаваштво

ImageИздавачи и потрошачи

Овде можете преузети комплетне публикације о витаминима, сладоледима, адитивима...