петак јун 23 , 2017

Штитимо потрошаче и бранимо се од „конкуренције”

Тржиште преплављено јефтиним кинеским деловима и половном белом техником из западне Европе, кажу произвођачи и поздрављају превентивне мере Комисије за заштиту конкуренције.

Произвођачи беле технике којима је Комисија за заштиту конкуренције сугерисала да преконтролишу уговоре са добављачима и сервисерима и уклоне поједине клаузуле које би могле да нарушавају конкуренцију, поздрављају овај поступак антимонополског тела.

Међутим, они очекују да држава (пошто то није посао комисије) уђе дубље у ову проблематику и провери сиво тржиште резервних делова, али и увознике који су преплавили тржиште јефтиним кинеским деловима и белом техником, која се продаје и без гаранције и права на сервис.

Забринутост комисије је оправдана, кажу наши саговорници, али уговори које произвођачи имају са добављачима и сервисерима су склопљени искључиво у интересу потрошача. Није спорно уграђивање оригиналних резервних делова у току гаранције, али је пожељно да се то ради и после истека гаранције. Зашто? Суштина и интерес сваког купца је да његов уређај што дуже траје. Уколико после истека гарантног рока неки сервис угради јефтин заменски део и тај уређај се поквари или направи још већу штету, потрошач неће кривицу тражити код добављача јефтиних делова, него ће окривити произвођача, односно лош квалитет његовог фрижидера или веш машине.

– Такво поимање више није питање сервиса него бренда, односно неповерења које потрошач стиче према произвођачу. Ми ћемо из уговора са сервисерима склонити све што комисија сматра да је проблематично, али се не одричемо система овакве сарадње са сервисерима, јер је то у интересу купаца – кажу наши саговорници. Систем о коме говоре подразумева и то да сервиси оригиналне делове „вуку“ са лагера произвођача и тек по завршеној поправци фактуришу и наплаћују услугу. Како кажу нема места за причу да се они спорним клаузулама приморавају да купују делове од лица на које их произвођач упућује.

Сервиси су често мале породичне радње које потписују уговоре са произвођачима и на тај начин добијају статус овлашћених. Уз ово иде и образовање и поуздана услуга.

Шта је комисија замерила произвођачима беле технике? Управо одредбе које се односе на то да су они уговорима обавезани да користе оригиналне резервне делове које им доставља произвођач. Такође и то да им забрањују да пружају услуге сервиса у гарантном року изван додељене територије, изузев ако од њих то захтева дистрибутер.

Произвођачи са којима смо разговарали кажу да оваква одредба у уговорима такође иде наруку потрошачима. Она појефтињује, кажу, услугу, а све функционише по принципу кол центра који према локацији са које се купац јавља аутоматски преусмерава позив на најближи сервис. Ово је , тврде, и један од начина да се не фаворизују поједини сервисери, него да буду упослени сви.

Како кажу наши саговорници, све што раде подложно је контроли надлежних, па и комисије, али не поричу да у уговорима које имају чине све како би се заштитили од нелојалне конкуренције која је потпуно преплавила тржиште. У сивој зони, тврде, продају се нови и половни фрижидери и веш машине, без могућности било каквих постпродајних услуга.

Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије, каже да на тржишту има много превара и да недостају контроле.

– Комисија или неки други државни орган ће сигурно више посла наћи уколико крене озбиљније да контролише продавнице резервних делова. Има свега. Зато и разумем произвођаче који се на овај начин штите од нелојалне конкуренције. Ми их подржавамо све док је то у интересу потрошача, а уградња непроверених и не атестираних делова то сигурно није – каже он.

На тржишту ауто-делова које је комисија такође опоменула и најавила строже контроле јуче нисмо успели да нађемо саговорнике. Многи које смо контактирали још, како кажу, нису детаљно проучили замерке комисије, али се слажу да овакве превентивне мере помажу и њима, али такође могу да отворе проблеме нелојалне конкуренције.

 

Извор: Политика

Consumers International

ImageНезависна глобална кампања гласа за потрошаче.

Са преко 220 организација чланица у 115 земаља.

Медији о нама

ImageMишљења, коментари...

Како нас медији коментаришу. Шта мисле о нашој организацији, шта нам предлажу, шта нам замерају

Издаваштво

ImageИздавачи и потрошачи

Овде можете преузети комплетне публикације о витаминима, сладоледима, адитивима...